داروی سرطانی neratinib نتایج امیدوار کننده ای برای درمان دیابت نوع 1 ارائه نمود

29 نوامبر 2019 - به گفته ی محققان آلمانی، داروی neratinib که برای درمان سرطان پستان استفاده می شود، قادر است حمله ی سیستم ایمنی بدن به سلول های بتا را در دیابت نوع 1 متوقف کند.

داروی نراتینیب توانست از سلولهای بتا که مسئول تولید انسولین در لوزالمعده هستند، در برابر حمله ی سیستم ایمنی محافظت کند. بدین ترتیب سلولهای بتا توانستند که به تولید انسولین خود ادامه دهند.

پس از ابتلا به دیابت نوع 1 ، معمولاً تنها 10 تا 20 درصد سلولهای بتا در لوزالمعده باقی می مانند. محققان امیدوارند كه مداخله ی زودهنگام بتواند به حفظ تعداد سلولهای بتا پس از تشخیص كمك كند.

اگر این دارو در حفظ تعداد سلول های بتا موثر باشد، می تواند باعث شود که کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 آسان تر شود و میزان انسولین خارجی مورد نیاز بیمار(از طریق تزریق یا پمپ انسولین) کاهش یابد.

محققان دانشگاه Bremen، تاثیر این دارو را بر توقف روند حمله سیستم ایمنی بدن در دیابت نوع 1 بررسی کردند. در این آزمایشات، آنها نراتینیب را بر روی سلول هایی مشابه با سلول های بتا که در آزمایشگاه پرورش داده بودند، امتحان نمودند. سپس نراتینیب را بر روی سلولهای بتای انسانی و موش هایی که شرایطی مشابه با دیابت نوع 1 داشتند، آزمایش کردند.

نتایج نشان داد که نراتینیب از نابودی سلولهای بتای آزمایشگاهی و سلولهای بتا انسانی جلوگیری می کند. در غیاب نراتینیب، همان مجموعه از سلولها از بین می رفتند.

در آزمایش بر روی موشها، درمان با نراتینیب سبب تولید انسولین بیشتری در مقایسه با موشهایی شد که با این دارو درمان نشده بودند. همچنین، سطح قند خون موشهای تحت درمان با نراتینیب در طول مطالعه ، که به مدت 35 روز به طول انجامید، به طور قابل توجهی پایین تر بود.

سخنگوی JDRF که بودجه ی این تحقیق را تامین کرده است، در مورد یافته های این مطالعه اظهار داشت: اگرچه این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه خود است، اما این آزمایش استفاده ی مهیج دیگری را برای داروی نراتینیب، در جلوگیری از مرگ سلولهای بتا و حفظ تولید انسولین در دیابت نوع 1 نشان داد.

وی گفت: در آینده، این روش درمانی می تواند به افراد مبتلا به نوع 1 اجازه دهد كه مقداری از انسولین خود را تولید كنند، بدین ترتیب آنها کمتر به تزریق انسولین یا پمپ انسولین متکی خواهند بود و در عین حال مدیریت قند خون آنها بهبود خواهد یافت. همراه با روشهایی برای ترمیم سلولهای بتای از دست رفته، روشهای درمانی از قبیل نراتینیب که از مرگ سلولهای بتا جلوگیری می کنند، حتی ممکن است منجر به درمانی عملکردی برای دیابت نوع 1 شوند.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Nov/cancer-drug-neratinib-offers-hope-for-type-1-diabetes-treatment.html